Wallas 3000 korjauskertomus

[takaisin]



Sain tänään kuntoon pitkään korjausta odottaneen Wallaksen lämppärin. Tässä maailmassa kun nykyään on niin paljon sellaista kamaa - mitä ei voi ainakaan itse korjata. Tämän kokemuksen jälkeen voin sanoa, että tuo vanhahko Wallas on kuin tehty tee-se-itse miehelle. Eli kaikki on purettavissa ja selvitettävissä, jos vaan jaksaa vääntää ja kysyä neuvoa.

Lähdin luonnollisesti korjaamaan laitetta, koska se ei toiminut. Oireina alkuun oli lähinnä se, ettei polttoaine oikein kulkenut letkussa eikä tuli syttynyt. Hehku kyllä toimi, samoin käynnistykseen liittyvä automatiikka - eli parin minuutin hehkutuksen jälkeen tuuletin lähti pyörimään sekä polttoaine pumppu naksuttelemaan. Koko korjauksen mahdollisti alkuperäinen manuaali, josta löytyi monenlaista kuvausta laitteesta. Niiden perusteella saattoi tällainen sähkövehkeistä tietämätönkin päätellä laitteen sielunelämää. Tosin aikaa meni miettiessä muutama kahvikupillinen.

Pitkällisen tuumailun jälkeen saatoin todeta lämppärissä seuraavat viat:

-pumpunkalvoa liikuttelevan akselin päästä oli pieni 5 mm. kuulalaakeri
kulahtanut mistä seurasi, että messinkiseen epäkeskoon oli kulunut syvä ura -> pumpun liike
pienentynyt huomattavasti -> pumpun liikuttaman polttoaineen määrä oli pienentynyt huomattavasti

-kuulalaakerin petettuä messinkiseen epäkeskoon nojannut kalvonakseli oli pyörinyt pelkän metallin varassa -> ylimääräistä rasitusta vaihdelaatikkoon -> pumpun vaihdelaatikko oli mennyt sököksi.

-käynnistysprosessin jälkeen liekkivahti ei sammuttanut pumppua kuten
sen olisi kuulunut, vaikka tulta ei pesässä ollutkaan.

Muuta vikaa ei laitteessa sitten ollutkaan. Ilokseni saatoin todeta hehkukierukan, tuulettimen, ohjausyksikön, huovan ja muiden laitteeseen liittyvän olevan kunnossa. Vaihdelaatikon ynnä muiden osien saanti arvelutti niinkauan kunnes otin yhteyttä Wallakseen. Sieltä ohjasivat ottamaan yhteyttä HanskiFIX:iin, puh.02-2435752. Hannu Koskinen oli ystävällinen ja kertoi avoimesti laitteen toimintalogiikasta. Harvinainen jannu nykypäivänä kun ei ollut heti rahankiilto silmissä. Ennemminkin neuvoi siihen malliin, että parempi jos minä sen itse saan kuntoon. Neuvojen lisäksi sain häneltä kipeästi tarvitsemani yhden nylonrattaan, uuden pumpun kalvon (varmuuden vuoksi) sekä uuden epäkeskon. Samoin sain erinomaisen yksinkertaisen ohjeen korvata kulahtanut laakeri Wallaksen polttoaineletkusta katkaistulla renkaalla. Se kun sattuu olemaan juuri sopiva mitoiltaan, ollen 5 mm. ulkohalkaisijaltaan ja 2 mm sisähalkaisijaltaan. Jäljelle jäi vielä liekkivahdin fiksaus. Jälleen pitkällisen pään raapimisen jälkeen arvelin, että vika voisi olla fotoreleen kanssa kimpassa työskentelevässä transistorissa. Tuo pieni kolmejalkainen otus oli helppo kolvata piirilevystä irti. Bebekistä löytyi juuri sellainen kuin manuaalissakin oli mainittu. Maksoi ehkä jopa 50 penniä. Ja ihme ja kumma - liekkivahti alkoi toimia! Niin sen fotoreleenhän voi helposti testata ohmimittarilla. Valossa vastus pienenee lähes olemattomiiin. Vielä vaihdoin piirikortille menevien johtojen päät vähän tiukempiin osiin. Vanhat kun irtoilivat miten sattui. Laite alkoi vaikuttaa pätevältä. Illalla sitten parvekkeella aloin testata laitetta. Jo alkoi laite päästelemään lupaavan haisevia ja valkoisia höyryjä piipustaan -> mutta ei vain lähtenyt käyntiin. Pällistelyn jälkeen saatoin todeta, että polttoaineesta käynnistys ei ainakaan voinut olla kiinni. Jäljelle ei jäänyt kuin hehkutukseen liittyvä ongelma. Tämä ongelma selvisi nettiä tutkimalla -> sähkönsaantia pidetään tavallisena ongelmana ja minun akkuni tosiaan oli varsin tyhjä. Ei muuta kuin akku lataukseen ja uusi yritys aamula. Avot Wallas lähti laakista käyntiin. Veinkin sen jo veneelle ja sain todeta sen lämmittävän vaikutuksen, hyvin pelittää. Mahtava fiilis kun tällainen sähkölaitteista tietämätön saa tuollaisen monivikaisen laitteen toimimaan. Vielä lyhyesti ranskalaisilla viivoilla omat vinkkini korjausta tekeville, osa vinkeistä lienee yleispäteviä: -lämppäri kannattaa irrottaa veneestä ja viedä paikkaan, jossa on tilaa, työkaluja ja kahvia ihmetellä. -manuaali kannattaa kaivaa jostain esiin ja tutustua siihen rauhassa.

Polttoineen saanti on varmasti usein ongelma jo pitkän aikaa ennenkuin laite repää lopullisesti. Ota siis polttoaine pumppu irti ja käsiin tarkasteltavaksi niin voit nähdä sellaiset puolinaisetkin viat, jotka eivät vielä estä laitteen käymistä mutta tekevät sen esim. huonosti lämpiäväksi. -polttoaine pumppu ja palotilan alaosa lähtevät yhdessä kokonaisuudessa irti kun ottaa pumpun ruuvitkin irti. -yhdellä naksauksella pitäisi polttoaineen liikkua vähintään 5-10 senttiä putken sisässä. Jostain sain ensin virheellisen käsityksen, että yksi sentti olisi riittävä määrä. No, eipä sillä määrällä kovin suurta liekkiä pidetä yllä kun polttoaineputken sisämitta on 2 mm.

Vielä muille yrittelijäille: tästä voita ladata Wallas 3000 korjausoppaan

wallas_3000.pdf 591kb

Marko Terävä

[takaisin]