Katalyyttilämmitin


[takaisin]

Tarinaa katalyyttilämmittimestä, eli kuinka räjäytämme paatin taivaan tuuliin.

Tässä se on (huomaa noki kyljissä)


Katalyyttilämmitin, jokaisen veneilijän toiveuni, hieno keksintö. Turvallinen ja tehokas sekä edullinen...

Jos nyt kertaisimme hieman katalyyttilämmittimen ominaisuuksia, sekä käyttöä.

Laitteessa tapahtuvassta termofysikaalisesta prosessista ei ole pienintäkään hajua, mutta tiedän, että laite ei pala suoranaisella liekillä, vaan bensiini höyrystyy sukassa, ja palaa pistäen sukan hehkumaan punaisena, tuottaen säteilylämpöä. Lämmintä riittää ainakin oman paattini keulakajuuttaan kystä kyllä, ei tarvi makuupussiin kaivautua, ja kosteus pysyy mukavasti pois. Oman paatinpolttajan ostin kaveriltani haralta kohtuulliseen 100mk hintaan.

Laite käyttää polttoaineenaan puhdistettua kevytbensiiniä, erittäin voimakkaasti höyrystyvää ja ERITTÄIN tulenarkaa siitä myöhemmin. Kamaa myy esim. Helsingissä Kaasuvalo oy. Hinta on törkeä, 20mk litra, mutta 5 l astalla pärjää koko kesän.

Sitten käytöstä: 2 esimerkkiä, miten laite sytytetään, ja miten sitä ei kannata sytyttää.

NÄIN SYTYTEÄÄN KATALLYYTTILÄMMITIN

NÄIN EI SYTYTEÄ KATALLYYTTILÄMMITINTÄ

Omakohtainen tarina kantapään kautta oppimisesta:
Olimme viettämässä juhannusta isolla porukalla Stora Svartössa Porkkalan kärjessä kesällä 2000. Alkuillasta olin jo onnistunut saamaan päänahkaani n. 2cm haavan, kun kaveri tuli haitari olalla veneeseen, ja vene horjahti reilusti, enkä huomannut sitä. Olin kuin Sheikki Ali Hassan turbaaneineen.

No ilta meni samissa merkeissä kuin päiväkin, ja illalla kunto oli sen mukainen... Siinä aamuyöstä sitten aloin sytyttämään lämmitintä, mitä en ollut ennen tehnyt. Istuin veneen takatuhdolla häpälöiden ko. aparaattia. Laitoin sinolia reippaasti sukkaan ja tuikkasin tuleen. No meni sitä vähän ylikin ja lieskat lipoi vähän joka paikkaa, pohjateljotkin sai omansa. Mielestäni Sinoli sammui ja laite ei alkanut palamaan. Aloin miettimään tulikohan siihen tarpeeksi polttoainetta. No pitää tankata, otin 5l astian vetykäsiteltyä erikoispuhdistettua bensaa, ja aloin tankkaamaan aparaattia. Olihan siinä kyljessä että se on tulenarkaa, mutta en voinut vanhana pyromaanina kuvitella, että kuinka tulenarkaa se todella on. Siinä taisi jossain vielä niitä sinolin rippeitä palaa, ja silloin singahti. Bensiini roihahti aivan pirusti. Heitin säikähdyksissäni kanisterin olan yli, tietysti nurinpäin. Bensaa roiskui ensinnäkin jaloille, keinokuitusukka syttyi palamaan, housuille, ja farkkutakille. Olin koko äijä ilmiliekeissä, veneen lattian lisäksi. Yritin sammuttaa liekkejä käsin hosumalla, mutta kädet meinasivat palaa. No eihän siinä jääny vaihtoehtoa kuin hypätä mereen. Miia nukkuu tällävälin keulapiikissä kaikessa rauhassa... Sillävälin kavereiden veneellä havahduttiin, sieltä tuli jätkät tyynyjen ym kanssa hosumaan tulipesäkkeitä veneeseen. Itse räpiköin meressä vaatteet päällä. No jätkät alkoivat onkimaan minua ylös merestä. 2 miestä ei kuitenkaan jaksanut nostaa 90kg äijää märät vaatteet päällä veneeseen. Yritettiin, mutta ei. Sitten havahduin, kun tunsin jotain jalan alla, se oli maata, vettä oli onneksi vähän yli napaan asti. Otin ja kävelin omin jaloin rantaan.

Onneksi ei sitten käynyt ihmeempiä, jalkaan tuli vain sellainen tulitikkulaatikon kokoinen palovamma vesikellukoineen. Se parani aikanaan. No mitä nyt kaverit soittaa turpaansa aina kun jutut koskevatkaan mitään tuleen liittyvää. Sain lisänimen Keikkalainen kynttilä... Niin olkaa varovaisia katalyyttilämmittimien kanssa...



10.10.2001
Tulossa osa 3 näin emme sytytä Wallasta...

[takaisin]